auto aankoopkeuring en garantiekeuring op locatie
Schade en Schade-Verleden:
 
 
Een slecht herstelde grote schade komt nooit meer goed.
  • Je hebt schade en SCHADE

De ene schade is de andere SCHADE niet. Een kleine aanrijding met een barst in de bumper en een deukje in een spatbord of wat flinke krassen, is natuurlijk technisch gezien helemaal geen probleem. Met sommige kleuren blijft het moeilijk om de nieuwe of herstelde onderdelen weer in precies dezelfde kleur te spuiten en kan het alsnog iets zichtbaar zijn dat er aan de auto gespoten is.

Anders wordt het bij een zware schade. In theorie en zelfs in de praktijk kan deze volledig goed hersteld worden. In de praktijk worden dit soort schades vaak niet goed hersteld. Omdat goed herstel vervanging van te veel dure onderdelen zou betekenen, te veel werk en te veel tijd. Het lassen, richten en meten, het goed behandelen na de reparatie tegen roest van onderandere de binnenzijde van aangelaste carosserie-delen, zijn zo duur dat te vaak voor een goedkope 'beun-reparatie' gekozen wordt.

schade-kras
  • Eigenlijk Totall-Loss

De auto die Totall-Loss gereden werd en waar de verzekeraar de waarde van vergoedde, komt nog al eens weer terug op de weg. Het wrak wordt vaak opgekocht door een handelaar die zijn adres heeft om de auto voor een spot-prijs weer te laten lijken op de auto die hij voor het ongeval was. Als leek is het moeilijk te constateren of een auto schade heeft gehad, laat staan inschatten of het een lichte of een zware schade betrof. Je kan kijken of je kleur-verschil ziet, of naden niet helemaal gelijk zijn aan de auto maar zelfs dat zegt niet altijd alles.

Zo kan je al kleurverschil hebben als een auto gespoten is door een kras veroorzaakt door een winkelwagentje. Zo zijn er genoeg auto's waar de naden vanuit de fabriek al niet helemaal gelijk zijn. Bovendien zijn er genoeg auto's die volledig overgespoten worden zodat je geen kleurverschil ziet en zijn er auto's waarbij bij bijvoorbeeld het vervangen van de distributie de bumper gedemonteerd wordt. Die wordt zelden weer op de milimeter gelijk terug gemonteerd.

 
 
 
 
Zware slecht herstelde schades en hun gevolgen ..........

De moderne auto wordt heel precies in mekaar gezet. Heel precies in de maatvoering van carosserie en onderstel en in de bescherming tegen roest.

Iedere onderdeel van de auto past tot op de milimeter op mekaar. Vooral zaken aan onderstel zijn heel belangrijk in de geometrie van de auto om ze de wegligging te geven zoals die bedoeld is.

Als na een slecht herstel die precieze maatvoering niet meer helemaal klopt, dan merk je dit helaas vaak te laat aan ongelijke bandenslijtage die met uitlijnen niet goed op te lossen is. Een mindere, soms zelfs gevaarlijke wegligging t.o.v. andere auto's van hetzelfde type, een enorme last van z.g. 'side-slip' wat een vervelend of zelfs gevaarlijk weggedrag geeft bij regen.

Ook komt het te vaak voor dat de oorspronkelijke 'roest-preventie' van de fabrikant niet wordt toegepast op plaatsen waar de auto gerepareerd werd. Een snel ingelast achterscherm, waarbij de lassen aan de binnenzijde van de auto, onttrokken aan het zicht door de bekleding in de kofferbak, totaal onbeschermd wachten totdat ze mogen gaan roesten. Een auto waarbij op die manier de schade werd klaargemaakt ziet er in eerste instantie van buiten schitterend uit, maar ziet er een jaar later door de roest die zich van binnen naar buiten een weg baant, opeens heel anders uit!
 
 
 
 

 

Vanzelfsprekend komt het schade-verleden uitgebreid aan bod bij onze keuringen en aankoop-begeleiding . Daarbij wordt gekeken naar een eventueel schade-verleden, de kwaliteit van reparatie en de eventuele gevolgen voor de toekomst.