auto aankoopkeuring en garantiekeuring op locatie
Onderstel:
 
Een goed onderstel is in de praktijk van levensbelang!
  • de onderdelen van het onderstel:

De onderdelen van het onderstel van een auto zijn zeer divers en ook nog eens afhankelijk van het type auto. Voor de meesten vaak gehoorde onderdelen zijn de veren en de schokdempers. Maar ook draagarmen, subframes en andere delen maken samen het onderstel. Het onderstel en de kwaliteit ervan maken dat de banden van uw auto onder alle omstandigheden hun grip houden. Dat uw auto normaal beladen kan worden, niet van links naar rechts over de weg gaat bij een beetje wind, op koers blijft ook als u flink de remmen ingaat en de auto de richting op gaat waarin u haar stuurt. Een goed onderstel is dan ook letterlijk van levensbelang!

  • Veren en Schokdempers

De veren dragen uw auto en zorgen dat bij oneffenheden in de weg uw auto comfort biedt. De schokdempers zorgen dat uw auto niet blijft veren en de beweging gecontroleerd is. Bij slappe of gebroken veren staat de auto niet recht of kan niet voldoende beladen worden. Bij versleten of lekke schokdempers heeft de auto geen controle meer over de wielen, reageert sterker op wind, deint lang na en heeft serieus minder grip met de banden op de weg. Op volle snelheid op de snelweg is de remweg zelfs tientallen meters langer met versleten schokdempers!

Het is heel moeilijk om als leek de werking van veren en schokdempers te controleren. Vaak wordt verteld dat je de auto een keer moet laten inveren. Als de auto dan niet meer dan 1 keer op en neer gaat dan zou de schokbreker nog goed zijn. Helaas is de praktijk niet zo simpel en dit niet meer dan een leidraad. Iedere auto heeft een andere veer en dempings-karakteristiek, waarbij geldt dat alleen als beiden in orde zijn dat de auto rijdt, remt en stuurt zoals u ervan mag verwachten. De professional van Auto-Kennis die voor u een keuring of Aankoop-Begeleiding uitvoert heeft gelukkig de ervaring met de specifieke auto die u wilt kopen!

 
 
 
 
Draagarmen, subframes, fusee-kogels, stuurkogels en nog zoveel meer .........
De gemiddelde tegenwoordige auto is zo geavanceerd in zijn onderstel en de hoeveelheid aan onderdelen dat dit voor een leek niet meer te beoordelen is. Ieder onderdeel is gericht op een optimale wielstand en daardoor grip van de banden in combinatie met een prima comfort. Onder alle omstandigheden, rechtuit, in de bocht, op goede en op minder goede wegen. Om deze onderdelen dit te laten doen zitten ze vol met rubbers voor het comfort, met kogels om te kunnen bewegen of draaien. Helaas zijn al die rubbers en kogels aan slijtage onderhevig. Zo wordt een prima sturende auto met een versleten draagarm-rubber of fusee- of stuur-kogel opeens een zwabberende, moeilijk in de koers te houden auto. Dit betekent niet dat iedere auto die niet koersvast is versleten delen aan het onderstel heeft. Een verkeerde banden-keuze of een onjuiste uitlijning kunnen vergelijkbare effecten geven.
Bij een keuring of Aankoop-Begeleiding kijkt de professional van Auto-Kennis niet alleen of de auto goed rijdt, maar ook daarwerkelijk naar eventuele versleten kogels en rubbers van het onderstel. Een sterk verouderd ingescheurd rubber heeft zijn werking nog tot hij volledig 'los ligt', maar dient wel vervangen te worden.
 
 
 
 
Levensduur onderstel:
garantie-afloop-keuring

Vaak wordt gedacht dat een jonge auto of een auto met weinig kilometers wel een goed onderstel moet hebben. In de praktijk is dit niet het geval. Moderne auto's bieden vaak steeds meer comfort en een steeds betere wegligging. Door steeds meer onderdelen van een steeds geavanceerder ontworpen onderstel. Meer draagarmen, meer kogels. Allemaal zo berekend dat ze hun werk alleen dan goed doen als ze in prima staat verkeren. Auto's, waar bij lage kilometerstanden al complete draagarmen vervangen moeten worden bijvoorbeeld, zijn dan ook geen uitzondering. Iets wat serieus in de papieren kan lopen. Buiten de kosten van de nieuwe onderdelen en de montage hiervan moet de auto bijna altijd daarna worden uitgelijnd.

Een goede controle van het onderstel is van wezenlijk belang bij de aankoop van een auto. Buiten je eigen veiligheid die in het geding is bij een slecht onderstel, zijn reparaties in de regel duur.

Als je de auto eenmaal hebt dan blijft je onderstel het langst goed, door rustig te rijden over verkeers-drempels, geen stoepjes hard op te rijden en geen onverharde wegen te rijden. Behalve de ouderdom in jaren of kilometers, is het de gebruiker die bepaalt hoe lang zijn onderstel meegaat!

 
 

Een goed onderstel kan zijn werk natuurlijk alleen maar doen in combinatie met goede banden en dan optimaal veiligheid bieden onder alle omstandigheden!

Vanzelfsprekend komt het onderstel uitgebreid aan bod bij onze keuringen en aankoop-begeleiding . Daarbij wordt gekeken naar slijtage van kogels, rubbers en hoezen, beschadigingen en vervorming van draagarmen, subframes en andere wiel-geleidings-elementen, eventuele roestvorming en sporen van een eventueel schade-verleden .