auto aankoopkeuring en garantiekeuring op locatie
Onderhoud:
 
Het belang van onderhoud en de staat van onderhoud bij een gebruikte auto:
  • Wel of niet uitgevoerd?

Iedereen weet dat een auto onderhoud nodig heeft. Iedere auto heeft op zijn tijd nieuwe olie nodig, een nieuw olie- en lucht-filter, nieuwe rem-blokken en/of schijven en natuurlijk nieuwe banden als het profiel onvoldoende wordt. Sommige zaken zoals banden met te weinig profiel kunt u eenvoudig zelf zien. Sommige zaken zijn wat moeilijker te zien.

Helaas komt het steeds vaker voor dat mensen besparen op onderhoud. Reguliere beurten worden vaak niet meer uitgevoerd en er wordt 'van APK naar APK' gereden, waarbij dan alleen dat gerepareerd wordt wat voor de APK noodzakelijk is. Echt onderhoud is preventief en zorgt samen met een normaal gebruik van de auto dat deze lang en probleemloos zijn werk kan blijven doen.
  • Dure en minder dure onderhouds-zaken, belangrijke en minder belangrijke onderhouds-zaken!

Vaak wordt er bij de verkoop van een auto gezegd dat deze inderdaad wel 'een beurtje' nodig heeft, maar 'dat het beurtje gelukkig helemaal niet zo duur is'. Soms is dat zo, vaak ook echt niet. Een eenvoudige grote beurt aan een middenklasser kan inderdaad met €275,- klaar zijn. Als er alleen een paar filters en olie vervangen worden en de rest van de auto bij controle goed blijkt. Het wordt heel anders als er een paar nieuwe banden, remmen en of een distributie-wissel noodzakelijk zijn. Een 'beurtje' van €1500,- is dan echt geen uitzondering. Belangrijk is dan ook om te kijken of de auto werkelijk zijn onderhoud gehad heeft en hoe lang geleden de laatste grote (!) beurt heeft plaatsgevonden en wanneer de volgende beurt noodzakelijk is. Informeer u ook of de auto voorzien is van een distributie-riem en zo ja wanneer deze weer moet worden vervangen. Steeds vaker komen wij bij keuringen tegen dat een distributie niet op tijd vervangen is. Als de riem breekt, wat met regelmaat gebeurt bij riemen die te oud zijn of te veel kilmeters hebben gedraaid, is er in de regel grote motorschade. De staat van de distributie is dus van enorm belang!

  • De ene auto is de andere niet in onderhouds-kosten, de ene beurt de andere niet!

Benzine en LPG-auto's hebben bougie's. Wist u dat sommige 'gewone' auto's met een 4-cilindermotor wat nog steeds het vaakst voorkomt, 4 bougie's hebben die €4,- per stuk kosten als ze worden vervangen bij de grote beurt? Maar dat er net zulke 'gewone'auto's zijn die er 8 hebben, speciale 'platina' uitvoeringen die meer dan €300,- kosten als set? Die laatste gaan wel langer mee, maar u zal de auto maar kopen op het moment dat ze vervangen moeten worden. Wist u dat een distributie-wissel van de ene auto voor € 175,- gedaan kan worden, maar dat voor een andere auto dezelfde klus meer dan €1000,- kost? Op internet is met wat zoeken goed te vinden wat onderhoud kost voor bebaald Merk en Type auto met net zo belangrijk een bepaald Motor-type.

Bij een Aankoop-Keuring, Garantie-Keuring of Auto-Advies, komt natuurlijk uitgebreid het onderhoud en de staat van onderhoud aan de orde. Daarbij worden eventueel te verwachten kosten voor direct noodzakelijk en te verwachten onderhoud duidelijk in kaart gebracht zodat u weet waar u aan toe bent.

 
 
 
 
Onderhoud door de Merk-dealer of door een Universele garage uitgevoerd?

Het onderhouds-boekje is ingevuld maar een aantal stempels zijn van bedrijven die geen merk-dealer zijn, is dat een probleem?

Op zich zou ieder goed garage-bedrijf het onderhoud moeten kunnen uitvoeren. Sommige auto's vragen echter specialistische kennis of speciaal gereedschap om bepaalde werkzaamheden aan de auto uit te kunnen voeren. Veel ervaring met een bepaald type auto kan ook een voordeel zijn. Het antwoord op deze vraag is dus erg afhankelijk van merk en type auto en welke werkzaakheden er werden uitgevoerd.

Voor veel werkzaamheden geldt zelfs dat 'de specialist' die helemaal geen officieel dealer is, zeer goed werk verricht. Vaak tegen een veel lager uur-tarief dan de officiele merk-dealer en ook vaak tegen een vaste prijs voor bepaalde werkzaakheden. Voor veel typen auto's zijn er op het internet fora, die bevolkt worden door liefhebbers en kenners van dat merk auto. Door ervaringen en kennis die op deze fora worden uitgewisseld, komt u vaak eenvoudig aan goede en betrouwbare adressen bij u in de buurt, die nog betaalbaar en goed onderhoud uitvoeren aan de auto van uw keuze!

Uw grote beurt laten uitvoeren door de bekende 'Fast-Fitter' met als aanbieding "Grote Beurt voor €99,-"?

Dit lijkt vaak een mooie aanbieding. In de praktijk gaat er 'olie uit het vat' in, wat vaak niet aan de specificatie's van uw auto voldoet. In een aantal gevallen komt daarmee zelfs de garantie te vervallen als daar nog sprake van was. Kennis en eventueel speciaal-gereedschap ontbreekt vaak voor het vervangen van zaken als een distributie-riem. Bovendien kent men door gebrek aan ervaring vaak de specifieke aandachtspunten van uw auto niet. Die mooie aanbieding betekent in de praktijk dan ook te vaak, dat er niet meer dan wat filters en de olie vervangen wordt. Ook worden er regelmatig onnodig zaken vervangen, waar 'de Fast-Fitter' graag zijn omzet mee maakt: banden, uitlaten, schokdempers en remmen.

 
 
 
 
Onderhouds-boekje compleet ingevuld, toch goed opletten!
garantie-afloop-keuring

Een afgestempeld onderhouds-boekje zou zekerheid moeten geven over de daarin afgestempelde beurten. Helaas blijkt bij veel keuringen van Auto-Kennis, dat er in grote aantallen auto's verkocht worden met boekjes waarmee gefraudeerd is. Dit is in de praktijk eenvoudiger dan u denkt. Op bijvoorbeeld Marktplaats, maar voor een aantal merken zelfs gewoon bij de dealer, kunt u een nieuw en leeg boekje kopen. U vult dit zelf in, laat het 'afstempelen' via een aanbieder die op diverse sites te vinden zijn of u laat zelf een stempel maken. Voor een paar tientjes aan kosten heeft iedere auto een keurig volledig afgestempeld boekje!

Bel bij twijfel dan ook altijd het bedrijf wat is vermeld op de stempels. Wij komen bij keuringen zelfs stempels tegen van bedrijven die helemaal niet bestaan, erger nog, waarvan het vermelde adres niet eens bestaat!

 
 
 

Een goede auto kan jarenlang zijn werk goed doen in combinatie met goed onderhoud! Goed onderhoud zegt daarom soms meer over een auto dan de leeftijd of de kilometerstand.

Vanzelfsprekend komt het onderhoud uitgebreid aan bod bij onze keuringen en aankoop-begeleiding .