auto aankoopkeuring en garantiekeuring op locatie
De Motor, het hart van iedere auto:
 
 
Waar je zelf al op kunt letten bij de bezichtiging:
  • Starten, kijken, luisteren ..........

De ene motor is de andere niet. Je hebt motoren op bezine, diesel, LPG en tegenwoordig zelfs electriciteit of de combinatie ervan. De LPG-auto is vaak gewoon een auto met een benzine-motor met daarbij een LPG-installatie. Wat voor motor je ook hebt (m.u.v. electrisch), hij moet altijd, dus ook bij koud weer gewoon direct goed starten. Een motor die problemen heeft zal dit vaak het eerst bij koude motor laten merken. Vraag daarom als u een afspraak maakt met een verkoper, of deze de auto wil klaarzetten met een koude motor!

Redenen voor slecht starten bij benzine en LPG-motoren kunnen een slechte ontsteking zijn ( bougie's, bobine('s), eventuele bougie-kabels en verdelerkappen vor zover aanwezig). Bij zowel diesel- als benzine- en LPG-auto's kan een te lage compressie ook de reden zijn voor slecht starten. Vaak wordt het dan beter als de motor eenmaal gelopen heeft en warm is. Om een goede diagnose te kunnen stellen is vak-kennis nodig. Als de verkoper beweert dat het een kleinigheid betreft waardoor de auto slecht start, dan had die het ook kunnen (laten) repareren.

Kijken naar een motor is niet eenvoudig. De moderne motor zit vaak verstopt onder een mooie blinkende afdek-kap. Daaronder lijkt de motor opeens weer op de motor zoals het 20 jaar geleden was. Belangrijker zijn de plekken waar het fout kan gaan. Lekkage aan pakkingen en keerringen ( olie-lekkage of koelvloeistof-lekkage ) zijn soms eenvoudig en goedkoop op te lossen, soms peperduur. Een eenvoudige lekkage aan een krukas-keerring aan de versnellingsbakzijde betekent dat de versnellingsbak uitgebouwd moet worden. Bij sommige auto's een totale klus van 8 uur. Bij een dealer-tarief van €100,- excl./uur kan een dergelijke reparatie al snel tegen de €1000,- gaan kosten. Let dus op lekkages!

motor-advies

 

check-engine-lamp

Storingen: Controleer altijd of het 'check-engine-lampje' wel gaat branden als u de auto op contact zet en uitgaat als de motor eenmaal draait! Als het lampje niet aangaat als u de auto op contact zet dan is het lampje defect of bewust uitgeschakeld om niet te laten zien dat er een storing is. De ene storing is niet de andere. Als de verkoper beweert dat het een klein probleem is, laat hem dan zelf de reparatie uitvoeren. Storingen zoeken en oplossen kan in bepaalde gevallen zeer duur uitpakken. Bij een Aankoop-Keuring van Auto-Kennis wordt vanzelfsprekend het motor-management van de auto uitgelezen op aanwezige storingen. Ook storingen die maar 'af en toe' voorkomen en op dat moment de 'check-engine-lamp' niet laten branden komen daarbij aan het licht.

Geluiden: Iedere motor is anders, klinkt anders en heeft een ander karakter. Het is daarom niet eenvoudig om als koper om een goed oordeel te krijgen over de motor van een auto. In de regel kan je wel stellen dat een motor gewoon moet klinken. Geen ratelende of tikkende geluiden. Geen kloppende geluiden bij zware belastingen. Als daar wel sprake van is laat de auto dan gewoon staan! Koop hem niet want er zijn er genoeg te koop die wél prima in orde zijn.

 
 
 
 
Onderhoud, achterstallig onderhoud en de gevolgen voor uw portemonnee:

Probeer eens te achterhalen of en hoe het onderhoud gedaan is. Vraag eens belangstellend wie het onderhoud uitvoerde. De merkdealer, een universele garage of was de particuliere verkoper zelf heel handig met auto's? Is er een onderhoudsboekje en is die afgestempeld? Kijk eens naar de stempels, bel desnoods eens met de garage en vraag bijvoorbeeld of zij nog kunnen zien wanneer de distributie vervangen is. U bent niet de eerste potentiële koper die de dealer van de stempels belt, die u vervolgens vertelt de auto nog nooit gezien te hebben!

Helaas verkopen veel particulieren hun auto als er serieuze gebreken zijn of als er net groot en duur onderhoud voor de deur staat. Een grote beurt met een paar banden, remschijven en blokken, olie met filters en een distributie-wissel, kan gemakkelijk €1000,- of nog meer kosten! De staat van onderhoud bepaalt dus in grote mate of een auto zijn geld waard is.

Vanzelfsprekend wordt bij een keuring van Auto-Kennis de staat van onderhoud gecontroleerd, op aanwezigheid van historie in het onderhouds-boekje, de elektronische systemen van de auto én of het onderhoud ook daadwerkelijk wel uitgevoerd werd zoals gedocumenteerd. Ook wordt u geïnformeerd over te verwachten onderhoud wat uitgevoerd moet worden op korte of op de langere termijn.
 
 
 
 
 

 

Natuurlijk komt de motor uitgebreid aan bod bij onze keuringen en aankoop-begeleiding . Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de kwaliteit en slijtage van de motor, maar ook naar de staat van onderhoud en wat u aan kosten hiervoor kunt verwachten.