auto aankoopkeuring en garantiekeuring op locatie
Banden:
 
De banden op een gebruikte auto zeggen je meer dan je zou denken.
  • Profiel:

Bijna iedereen weet dat een band voldoende profiel moet hebben. Voldoende betekent wettelijk een minimale diepte van 1,6mm. Bij minder profiel wordt de band niet goedgekeurd bij een APK-keuring, maar ook bij een controle van de politie kunt u hiervoor een bekeuring krijgen. Maar het profiel vertelt nog veel meer. De manier waarop het slijtagebeeld eruit ziet vertelt onze keurmeester veel over bijvoorbeeld de uitlijning van de auto ( stand van de wielen ), over de staat van de schokbrekers, draagarmen, stuur-inrichting en nog veel meer!

  • DOT-nummer:

Iedere band beschikt over een z.g. DOT-nummer, bestaande uit 4 cijfers bij recente banden. Dit nummer geeft aan wanneer de band geproduceerd werd. Dit is in de praktijk enorm belangrijk! Nog steeds treffen wij auto's aan bij keuringen met banden die ouder zijn dan 6 jaar, soms wel banden van 10 jaar of ouder. Een te oude band, kan levensgevaarlijk zijn, ook al ziet de band er van buiten prima uit. In de band zit het zogenaamde 'karkas' wat voor stevigheid van de band zorgt. Hierin is staal verwerkt wat werkelijk vergaat ( oxidatie ). Daar zie je van buiten niets van, maar een plotselinge 'klapband' met een te oude band is geen uitzondering. Advies van Auto-Kennis is dan ook zeker niet op banden te blijven rijden ouder dan 7 jaar.

Dit DOT-nummer verteld de oplettende keurmeester of koper van een auto natuurlijk nog meer. Een auto met een band van 2 jaar oud, die volgens de niet juiste onderhouds-historie de laatste 2 jaar maar 15.000km draaide, kan niet zomaar op zijn! Let bij het kopen van een auto bij controle van de banden dan ook op meer dan alleen of het profiel voldoende is.

Het DOT-nummer is normaal 4-cijferig en is op de zijkant van de band te vinden. Hierbij staan de eerste 2 cijfers voor de week en de laatste 2 cijfers voor het jaar van productie. Is het DOT-nummer 3-cijferig dan betreft het een band van voor 2000.
 
 
 
Zomerbanden, Winterbanden en All-Season-banden
De auto die u wilt kopen kan op zomerbanden, winterbanden of all-season-banden staan. Zomerbanden zijn het meest gebruikt in Nederland en we rijden er met zijn allen meer dan 85% van alle kilometers op. De laatste jaren zien we meer en meer dat mensen het belang van winterbanden inzien. In landen om ons heen zijn winterbanden zelfs verplicht gedurende bepaalde maanden en / of tijdens winterse omstandigheden. Kijk goed als u een auto koopt op welke banden hij staat. Niet zelden treffen wij tijdens keuringen bij 'hartje Zomer' een auto aan op winterbanden. Nadeel is dat winterbanden bij temperaturen boven de 10 graden serieus harder slijten! Reserveer in zo een geval een extra bedrag voor een set zomerbanden.
Let er ook op dat een winterband meer profiel nodig heeft om goed zijn werk te kunnen doen dan een zomerband. Een winterband waar nog 5mm profiel op zit lijkt nog prima, maar onder de 4mm profiel doet hij zijn werk als winterband niet meer. Winterbanden met een profiel met minder dan 4mm worden dan ook in landen waar winterbanden verplicht zijn onder bepaalde omstandigheden, niet toegelaten en zorgen bij constatering voor een bekeuring.
 
 
 
 
Merk en type Band:
garantie-afloop-keuring

Kijk eens naar het merk en type band wat er op de auto gemonteerd zit. Er zijn ongelooflijk veel merken verkrijgbaar en ze hebben werkelijk niet allemaal dezelfde kwaliteit. Van gerenomeerde merken als Michelin, Continental, Dunlop, Vredestein, Pirelli en nog vele anderen tot aan de vele nieuwe exotische merken van makelij uit China, Thailand, India en nog veel meer landen. Had u al gehoord van Hi-Fly, Wanli, Nangkang en Sailor? Wat ze gemeen hebben met de gerenormeerde merken is dat ze zwart en rond zijn. Op gebieden van levensduur en comfort, maar veel belangrijker wegligging en grip, scoren ze met regelmaat zeer slecht!

Ze zijn wel veel goedkoper dan een band van een gerenormeerd merk. Treft u een dergelijke band aan op de auto die u wilt kopen dan vertelt dit in ieder geval dat er op kosten van onderhoud serieus bespaard lijkt te zijn. Als u bij de auto die u wilt kopen een paar nieuwe banden beloofd worden omdat de oude versleten zijn maar dan ook duidelijke afspraken over welk merk banden u er nieuw op krijgt. Voor een verkoper kan een beetje grotere maat band die van een gerenormeerd merk hem €125,- kost, een enorm voordeel opleveren als hij de Aziatische band van €62,- monteert.
 
 

Een goede band kan zijn werk natuurlijk alleen maar goed doen in combinatie met een goed onderstel wat bepaalt of de band die nog zo goed kan zijn, optimaal grip biedt onder alle omstandigheden!

Vanzelfsprekend komen de banden en alles wat deze de professional van Auto-Kennis vertellen uitgebreid aan bod bij onze keuringen en aankoop-begeleiding